روزنوشته های من

روز نوشته های من . . .

۵ دلیل که نباید از پیام رسان ایتا استفاده کنیم!

 

 

1. یک تلگرام قدیمی بی‌کیفیت!

 

از جمله ویژگی‌های بد پیام رسان ایتا، کپی بودن این نرم افزار است. با یک بررسی ساده می‌توان به این موضوع پی برد که مسئولین این پیام رسان برای آن‌که بتوانند یک پیام رسان قابل قبول برای کاربران ایرانی طراحی کنند، احتمالا دست به استفاده از سورس‌های تلگرام زده‌اند و بر خلاف دیگر پیام‌رسان‌های ایرانی اقدام به برنامه نویسی صفر تا صد آن ننموده‌اند.

خود ایتا در توضیحات برنامه (تصویر پایین) نوشته است که ایتا تنها شباهت ظاهری به تلگرام دارد و دلیل آن را هم ارتباط خوب کاربران ایرانی با رابط کاربری تلگرام عنوان کرده است!

 

 

 

 

۲. محتوای مناسب برای گروهی خاص

 

از بخش Trending ایتا که با یک آیکون آتش مشخص است که استفاده کنید، هشتگ‌های درحال ترند در ایتا به شما نمایش داده می‌شوند. محتواهای درحال ترند شدن همگی با موضوع مشخصی هستند و محتوای مناسب برای قشرهای مختلف جامعه را در ایتا نمی‌توان به کیفیت مورد نظر پیدا کرد. مثلا خبری از محتوا برای افراد علاقه‌مند به ورزش، فیلم و سریال، آشپزی و… نیست. حتی در قسمت تبلیغات برنامه هم محتواها خارج از چیزی که انتظار داشتیم، نبودند. حرف تبلیغات شد، کم کم به مورد سوم می‌رسیم.

 

 

 

۳. تبلیغات پیام رسان ایتا

 

مورد سوم که به آن اشاره می‌کنیم، خود «تبلیغات» است! داشتن تبلیغات به خودی خود یک نقطه ضعف حساب می‌شود، آن هم وجود ثابت و همیشگی آن! در عصر مسنجرهای امروز، کم‌تر پیام رسانی پیدا می‌شود که تبلیغ ثابت، آن هم در ابتدای صفحه اصلی، یعنی بیشترین جایی که چشم شما می‌خورد، درج کرده باشد.

داستان تبلیغات این پیام رسان هم به خودی خود جالب است. اگر با پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام و واتس‌اپ کار کرده باشید، حتماً اولین و بالاترین چت شما، مهم‌ترین یا مورداستفاده‌ترین چت شماست که آن را پین کرده‌اید؛ ولی در ایتا اولین چیزی که می‌بینید تبلیغ است. تبلیغات ایتا تنها به تبلیغ یک کانال مشخص ختم نمی‌شود، بلکه ایتا حتی پست را هم تبلیغ می‌کند. چیزی که در عکس بالا می‌بینید، یک پست از کانالی با نام دیگر بود که به عنوان تبلیغ نشان داده شده بود.

 

 

 

۴. باگ‌ها و اختلالات عجیب پیام رسان ایتا

 

این‌که ایتا به گونه‌ای مدیریت کرده است که با وجود آن‌که کپی تمام عیار تلگرام باشد، این‌قدر باگ و ایراد داشته باشد، به خودی خود قابل تحسین است. در تنها نصف روز استفاده از پیام رسان ایتا، به مشکلات عجیبی برخورد کردیم.

از این مورد که یک بار برنامه متوقف شد بگذریم، با باگ جالبی در بخش ارسال تصاویر مواجه شدیم. هنگامی که یکی از اسکرین‌شات‌هایی که از برنامه گرفته بودیم را ارسال می‌کردیم، عکس دیگری ارسال می‌شد! این اتفاق برای دو مورد از تصاویر رخ داد و حتی برای رفع آن، روش‌های مختلفی مثل Force Stop و پاک کردن کش برنامه را امتحان کردیم؛ اما مشکل همچنان پابرجا باقی ماند.

از این باگ‌ها که بگذریم، پیام رسان ایتا نسبت به برنامه‌های مسنجر روز دنیا، در ارسال پیام کندتر است و اختلال چند ثانیه‌ای دارد. بارها هم با نسخه وب و هم با دو نسخه اندروید، زمان خوردن تیک پیام و رسیدن واقعی پیام به دست گیرنده را سنجیدیم و دائماً تاخیر چند ثانیه‌ای بین این دو اتفاق وجود داشت (از روشن نبودن VPN و اختلالات اینترنت هم مطمئن شدیم و حتی پس از آن، با مسنجرهای دیگر هم امتحان کردیم.

 

 

 

۵. عدم مشخص بودن پشتیبانی و امنیت پیام رسان ایتا

 

هدف از اشاره به این موضوع نیز صرفا شفاف‌سازی فعالیت این پیام رسان است که احتمالا قصد میزبانی از اطلاعات میلیون‌ها ایرانی را داشته و شاید بخواهد تبدیل به بزرگترین رسانه ایرانی شود!

در توضیحات سایت این اپلیکیشن به پشتیبانی اشاره شده است که توسط شرکت اندیشه یاوران تمدن امروز انجام می‌شود. بررسی‌های اولیه ما در همان زمان شروع به کار ایتا نشان داد که این شرکت نه تنها فعالیت و سابقه‌ای در زمینه ارائه راهکارهای نرم‌افزاری در بخش برنامه‌های موبایل و کامپیوتر نداشت، بلکه حتی به نظر می‌رسد که قبل از پیدایش ایتا قط چند ماه بوده که متولد شده است!

بدیهی است که همان مقدار که ابهام در پشتیبانی از هر پیام رسانی در سراسر دنیا وجود دارد، در مورد ایتا نیز می‌بایست این ابهام‌زدایی انجام شود؛ چرا که برای ما به عنوان یک رسانه و قطعا برای بسیاری از کاربران ایرانی به عنوان مخاطبین این اپلیکیشن‌ها سوال پیش می‌آید که وقتی پیام‌رسان‌هایی مانند «بله» در کشور ما وجود دارند که به طور کامل پشتیبان و شرکت‌های تامین کننده بودجه آن مشخص است، حضور برنامه‌هایی مانند ایتا که به طور کلی پشتوانه آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، قانع کننده است؟ قطعا همین مورد یک دلیل محکم برای استفاده نکردن از پیام رسان ایتا محسوب می‌شود. تصور کنید که اطلاعات مهمی را در ایتا ذخیره کرده‌اید و به‌یکباره اعلام می‌شود که این اپلیکیشن دیگر پشتیبانی نمی‌شود! تکلیف دیتاهای شما چه خواهد شد؟

 

 

پیام رسان ایتا

 

 

 

۵ دلیل بالا مواردی بود که در تجربه کاربری ما و طبق تحقیقاتی که انجام دادیم مشخص شده و بدیهی است موارد دیگری نیز برای استفاده نکردن از ایتا می‌توان مطرح کرد.

 

 

 

طلبکاری با وجود کیفیت پایین به اسم تولید داخلی!

 

گویا سندرومی در بین پیام‌رسان‌ها و به طور کلی، محصولات تولید داخل وجود دارد که هرچه کیفیت آن‌ها پایین‌تر باشد، طلبکارتر هستند! در خصوص پیام‌رسان‌ها این قضیه آن‌جایی جالب می‌شود آن‌ها مدعی نبوغ هستند، طلب حمایت دارند و خروجی کار آن‌ها کپی و پر از ایراد است.

پیام‌رسان‌های داخلی مانند ایتا که ادعاهایی برای آن مطرح می‌شود که امکانات مناسبی برای رقابت با پیام‌رسان‌های مطرح فراهم می‌کنند ولی در عمل یک کپی بسیار ناکارآمد از تلگرام است، بهتر است به جای پنهان شدن پشت سنگر «تولید داخلی»، به ایده‌های اورجینال، امکانات مناسب و رفع مشکلات بپردازند.

از این موضوع هم غافل نشویم که با توجه به محدودیت‌ها و فیلترینگ برای پیام‌رسان‌های خارجی و تبلیغات، اینترنت نیم‌بها و اجبار برخی مراکز مانند دانشگاه‌ها، مردم همچنان ترجیح می‌دهند دردسر برنامه‌های تغییر آی‌پی و اختلالات گسترده اینترنت را به جان بخرند تا از پیام‌رسان‌های امن‌تر و با امکانات بیش‌تر همچون تلگرام استفاده کنند. موردی که در آمارهای رسمی نیز بارها به آن اشاره شده است.

 

 

منبع: آی تی رسان

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش